Hur många människor?

Ibland är det så märkligt att tänka på hur många människor det egentligen finns i världen.
7,077,677,415
 
i skrivande stund enligt denna coola lilla sida: http://www.worldometers.info/world-population/
 Och hela tiden ökar det och ökar .....
 
 
Och alla dessa människor har ett namn.
Och alla dessa människor har en favoritsyssälsättning.
Och alla dessa människor har sina egna problem.
Och sin egen vardag.
 
Just NU i denna sekund gör alla dessa människor någonting. Alla 7 MILJARDER. 7 miljarder är 7 tusen miljoner. 
Det är helt kolossal mycket namn och sysselsättningar och problem!
 
Många av dessa människor är intrasslade i sina egna dilemman. Skilsmässa eller inte? Flytta utomlands eller stanna kvar? Behålla babyn eller göra abort? Hoppa av skolan? Byta jobb? Ta självmord? Berätta för henne om otroheten? Äta en extra chokladkaka?
 
Ibland när jag tänker på detta så känns det som att jag inte riktigt, men nästan precis, kan tänka mig in i en annan människa. Jag kan föreställa mig att jag är han, eller hon, och samtidigt att jag är alla i hela världen. Det är som att jag får en glimt av vad det är som gör att vi alla är sammanbundna till varandra. Alla människor reagerar och handlar på det sätt som för dem, i stunden, verkar som det allra bästa. Andra människor kan bli arga, ledsna, oförstående, skeptiska och värre, men alla gör sitt bästa utifrån vad de har upplevt i sitt liv och allt som någonsin har hänt dem.
 
Det finns så många människor som just i detta nu agerar, reagerar, tänker, handlar, sover, vaknar, föds, dör, älskar, hatar och också har saker som försvårar deras liv.
 
Då inser jag att det vi oroar oss så mycket för egentligen bara är en droppe i ett ständigt växande hav.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0